Breaking

Thursday, August 2, 2012

Puding Roti dan Pengat Durian

Kelmarin aku buat puding roti dan pengat durian buat desert juadah berbuka....... Terjadinya puding ni sebab nk menghabiskan roti yg ada kt umah je........!

Resepi puding roti ni aku ambil dari buku resepi 'senang memasak Puding & Desert bersama Chef Hanieliza'.   Dlm buku resepi tu puding roti ni makan dengan sos kastard tp aku tukar dengan pengat durian sebab my hubby dah beli durian plak...... so buat jelah pengat durian. 

Resepi pengat durian tu.... aku buat sendiri ikut citarasa aku jelah.... gituuuuuuw!



Bahan2 :

1 tin susu cair
8 keping roti

#  koyak2kan roti dan rendam dalam susu selama 30 minit atau lebih.

4 sudu makan gula
2 sudu makan marjerin
2 biji telur
1 sudu teh esen vanila
1 sudu makan tepung jagung
1/2 cawan kismis hitam dan kuning

Campurkan semua bahan diatas bersama adunan roti. Tuangkan kedalam loyang dan bakar dlm suhu 180c selama 30 - 40 minit ataupun sehingga masak.

Cara membuat Pengat Durian :

1 biji durian yg sederhana besar
2 cawan gula
1 kotak santan
2 helai daun pandan

Campurkan semua bahan dan didihkan diatas api sehingga pekat dan isi durian tertanggal dari bijinya.


p/s  Hidangkan puding roti bersama pengat durian......... pehh.... sedap!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...