Just Klik!

Tuesday, January 14, 2014

Sambal Udang Petai

Alahai.... agak susah nk menaip ni, Taip pun sebijik2 je... Keyboard laptop ni mcm terkunci.... Dah mcm2 cuba tp x boleh berfungsi. Kenalah guna keyboard tools dan taip satu persatu guna mouse.... Letih, tp apo nak dikato. Nanti nk antar servis bila hubby x sibuk ngan kerja dia....

Jarang aku masak lauk udang ni.... aku sebenarnya allergik dgn udang, tp dek hubby n anak2 nk makan aku buat jugaklah tp xlah selalu. Tp aku ni pantang jumpa, ngap jugak.... lepas tu cepat2 telan ubat alergik dgn ubat semput... hehe!

Ini resepi sendiri..... xde copyright mana2 pun.... resepi biasa yg dah sedia ada kt kepala otak aku ni...!



Bahan2 :

2 papan petai 
1/2 kg udang 
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 biji bawang besar
3 sudu makan cili giling
1/2 sudu makan pes asam jawa
Sedikit minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Petai dibersihkan dan dibelah sedikit. Udang dibersihkan dan dibuang kepalanya. Bawang merah dan bawang putih ditumbuk lumat. Bawang besar di mayang. 

Tumis bahan tumbuk dan petai. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Goreng sampai wangi. Masukkan pes asam jawa, bawang besar dan udang. Masukkan juga sedikit air. Tumis sampai pecah minyak. Perasakan dengan garam dan gula. 

Selepas tu bolehlah diangkat dan dihidangkan.



p/s : Sedap..... betul2 memikat selera!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...