Breaking

Thursday, October 13, 2011

Slice Cheese Cake


Smlm aku buat cheese cake........... Memang aku pernah makan cheese cake seblm ni  tp aku x pernah beli. Kadang2  bila  gi rumah sedara mara buat majlis  harjadi adalah aku makan.... itupun diorang beli je!!!

Tergerak hati nk buat plak.... asyik2 tengok kt blog bila bw tu, terliur sangat2. Hati aku terdetik, sedap  nampaknya...........!!

So, dah siap semua barang2 aku pulak cubalah menerainya. Dlm hati berdoa, jadilah hendaknya.

Nak dijadikan cerita............ aku buat 2 kali sebenarnya. Kali pertama bebrapa hari lepas buat blueberry cheese cake. Ntah apa sebabnya, kek  tu cair semacam kt dlm . Blueberry tu mendap kebawah dan cair  je. Adunan kek okey je.  X boleh dipotong.... tp rasanya boleh tahan.

X puashati, aku buat lagi sekali smlm.... Buat slice cheese cake belang2 plak. Dlm hati siap berdoa bagai., jadilah mintaknya........

Alhamdulillah..... menjadi. Sedapnyer!!!.....Gebu je dan cair kat mulut gitu . Sekali ngadap makan ngan anak2 petang semalam, selesailah sudah!!!

Kek ni resepi asal dari  Ros(Onigiri)myresepi dan aku ambil  resepi ni dari Nor Azmihah Secubit Garam.



'Slice Cheese Cake'

Bahan2 :

4-5 keping slice cheese
200 ml susu segar
70 gram butter atau marjerin
70 gram tepung gandum (diayak dahulu)
70 gram gula
4 biji telur saiz M
beberapa titik esen vanila



Cara2 :


Potong atau siat slice cheese kecil-kecil dan campurkan dengan susu segar. Kemudian masukkan dlm periuk, gunakan api perlahan dan biarkan slice cheese tadi cair. Kacau sentiasa. Masukkan butter dan kacau hingga larut, tutup api dan sejukkan sebentar.


Asingkan putih telur dan kuning telur, pukul putih telur bersama gula hingga menjadi meringue. Didalam bekas lain pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan kedalam adunan cheese tadi, masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi, pastikan adunan tidak berketul. 

Akhir sekali campurkan merigue ke dalam adunan tadi dan berberapa titik esen vanila. Gunakan cara kaup balik supaya adunan rata. Glis acuan kek dengan marjerin dan alaskan dengan kertas. Masukkan adunan kek di dalam acuan. 

Bakar pada suhu 170 darjah selama 20 minit dan turunkan suhu 140 darjah selama 40 minit. Gunakan acuan kek berukuran 20cm dan letakkan sedikit air di bawah dulang pembakar, cara bain marie, untuk mendapatkan kek yang elok teksturnya. 

Hias ikut kreativiti sendiri atau dimakan begitu sahaja. Sedap sangat..... pada sesiapa yg suka cheese :))


p/s : Inilah blueberry cheese cake yg x boleh dipotong tu........... tp tetap sedap dimakan. Aku ambil resepi ni dari blog Izah Muffin Lover. Macammanalah blueberry tu boleh tenggelam x nampak. Nnti aku nk buat resepi  ni  sampai boleh.... mungkin aku x ikut betul2 resepi tu kot!!!

2 comments:

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum rajinnya membaking..sdp npk kek tu gebus, warna pun sweet aje.....nak rasa siki boleh hehhe

Noor Akma said...

Waalaikumussalam..... sorry lah banyak2, dah selesai skali ngadap ngap terus...!!! Anak2 kata x cukup siap suruh buat lg. Letih!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...