Breaking

Tuesday, July 3, 2012

Red Velvet Cupcake

Fuh!!!!............. (sambil mengesat peluh di dahi), jadik jugak RVC cupcakes aku ni. Pasal dah janji ngan anak perempuan bongsu aku utk buat kek utk birthday dia , aku pun godek2lah apa yang ada kt dapur utk buat kek ni... nasiblah!! Tu yang aku berusaha nak buat jugak.... jgn tidak2....mesti!

Memang aku buat cara ringkas je..... ambil resepi ni dari MYresepi.com oleh ibufarzana. Punyalah banyak versi resepi rvc ni.... so aku fikir yg ni paling mudah. Aku modified lagi utk jadi lebih mudah. Itulah aku .... disebabkan kebizian dan kepenatan dgn kerjaya.... buat yg mudah2 je..... ditambah plak sebab aku ni jenis yg kureng kreatif ... janji boleh ngap!

Apapun memang menjadik dan anak aku puashati..... So layan ajelah resepi yg dah aku modified ikut cara mudah !!!


Bahan2  :

250 gm tepung gandum
2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh baking soda
100 gm mentega butterlite
160 gm gula pasir (blender)
2 sudu besar pewarna sirap ros
2 biji telur
1 cawan buttermilk (buat sendiri dgn 1 sudu makan cuka + 1 can air milo dlm tin)


Utk krimnya:
1/2 cawan gula pasir (blender)
1/4 cawan butter
1 sudu teh cuka 
Sedikit gula hiasan


Tepung gandum dan serbuk soda dan penaik diayak bersama dan diketepikan. Dalam mangkuk adunan, mentega, gula, telur, buttermilk dan pewarna dipukul sebati. Jangan terkejut dengan warna merah tu ye.. 

Kemudian tambahkan bahan ayak tadi sedikit demi sedikit hingga sebati. Ketuhar dipanaskan pada suhu 170 darjah celcius terlebih dahulu. Tuangkan adunan separas 2/3 acuan cupcakes (kek ni naik), bakar selama 20-30 minit.

Utk krimnya, campurkan gula, butter dan cuka. Pukul sampai adunan bertukar kewarna putih melepak. Setelah kek sejuk, bolehlah disapu atas kek dn tabur gula hiasan.



 Birthday Girl and RVCC


p/s : serbuk koko dan susu segar atau susu cair aku x ada stok sebab tu aku  guna air milo dlm tin je. Esen vanila aku x pakai sebab pewarna sirap ros tu dah wangi. Satu lagi aku buat krim cara aku je.... sebab yg sebenarnya aku x de cream cheese dn aku x pernah beli dan guna pun.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...