Just Klik!

Wednesday, October 26, 2016

Masak Lemak Telur Itik Bersama Pucuk Ubi Dan Belimbing Buluh

Juadah masakan beberapa hari lepas. Selera hubby la tu. Masak lemak cili api ni hari2 pun dia tak jemu. Setiap kali macam2 sayur dan lauk kampung nak di masak sekaligus. Kalau boleh semua benda tu nak dimasukkan sekali harung. Nasib baik bila dicampur2 tu menjadi dan sedappp...

Kali ni pucuk ubi dan belimbing buluh di gandingkan dengan telur itik. Rasanya.... perghhhh! Cili api aku bubuh dalam 25 biji. Tak pulak rasa pedas berlebihan. Rasa pedasnya sedang elok je kat tekak kami anak beranak. Rasanya boleh kot lain kali letak 30 biji pulak... hihi!

Kat blog ni ... inilah resepi yang paling sinonim. Dah tu, inilah juadah masakan yang hari2 mau jer kat tekak seluruh keluarga.. especially hubby. Apa nak buat orang nismilan... masak lemak cili api tak dapat dipisahkan..... :)


Bahan2 :
5 biji telur itik - di bersihkan dari kotoran
Secekak pucuk ubi - ambil pucuk dan daun muda sahaja
15 biji belimbing buluh - belah dua
25  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Pucuk ubi direbus sebentar. Buang airnya. Masukkan pucuk ubi yang telah direbus dan belimbing buluh yang telah dibersihkan   ke dalam periuk bersama bahan tumbuk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. Bila dah mendidih, pecahkan telur itik perlahan2 ke dalam periuk. 

Kacau bahagian atas gulai perlahan2 agar tidak terkena pecahan telur. Masukkan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. 

Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.


p/s : Biar lebih pedas... lebih ummpph.... Tapi yang tak nak pedas kurangkan jer la... hihi!



Have a nice day! :)

Sunday, October 16, 2016

Rendang Ayam Pencen Pedas Special

Rendang ni masak hujung minggu lepas tapi nak mengupdate masakan ni kat blog bercinta sangat... malas yang amat sangat rasanya. Bukannya sibuk setahap mana pun.... Suri rumah macam aku ni sibuk tu tetap ada, tinggal dengan malas dan rajin jer...!

Rendang ayam ni aku masak rendang stail rembau. Pedas memang menyengat la. Aku guna ayam pencen sebab ayam ni paling sesuai untuk masak rendang ni. Rendang Rembau ni memerlukan masa yang lama untuk merenih agar kepedasan cili yang banyak tu menerbitkan aroma kelazatan yang menyaingi kepedasan cii tu. So, dah tak terasa pedas lagi.... 

Ayam pencen ni keras dia punya isi dan tulang2nya. Tak mudah hancur bila dikacau berterusan dengan jangkamasa yang lama. Untuk seekor ayam ni ambil masa lebih kurang 3 jam untuk merenih dan mengacaunya sehingga kering.

Jenuh jugak la proses memasaknya dan memang penat sikit la.... Tapi melihat suami dengan anak berselera makan dan siap puji dan bagi kredit 5 bintang, terasa bahagianya. Hmmm... aku dah pass masak lauk nismilan dah... hihi!


Bahan :
1 ekor ayam pencen
4 cawan santan pekat
1 helai kunyit (di koyak)
1 helai daun kunyit (di hiris halus)
4 btg serai (di titik)
1/2 bungkus serbuk kari daging - lagi bagus kalau guna rempah asli yg beli kt kedai di pekan rembau
1 btg kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
3 keping asam keping - rendang asal rembau x letak so kalau x letak pun boleh
1 sudu teh gula - jika suka
garam secukup rasa
semangkuk air
(Boleh ditambah ikut keperluan)

Bahan Kisar:
8 biji bawang merah
6 ulas bawang putih
3 btg serai
3 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas
20 tangkai cili kering & 3 sudu besar ciling giling
20 biji cili api
1 sudu teh jintan manis & jintan putih dan biji ketumbar

Cara Membuat:
Ayam di potong kecil2. Masukkan ayam, bahan kisar, serbuk kari, serai titik, daun kunyit, kulit kayu manis, bunga lawang dan semangkuk air. Kacau sampai hampir kering.

Selepas tu masukkan santan dan asam keping serta garam dan gula.Masak hingga ayam lembut dan kuahnya kering.

Jika daging ayam belum lembut masukkan secawan air lagi dan kacau sampai kering. Sedia di hidangkan ..... Makan dengan nasi putih, pulut atau lemang...... sedap!


p/s : Tahap kepedasan ikut selera sendiri yer. Resepi ni memang power kepedasannya. So, siapa tak nak pedas adjust sendiri....!



Have a nice day! :)

Sunday, October 9, 2016

Sawi Dan Cendawan Stail Masakan China

Hari ni nak update cerita tentang masakan sayur yang sangat simple. Resepi ni aku dapat dari buku masakan china. Anak2 dan hubby suka sangat bila aku masak sawi stail macam ni. Semangkuk besar boleh habis sekali makan tengahari. Bila aku masak goreng sayur stail biasa.... kurang diorang nak layan. 

Resepi sayur ni pada asalnya sebenarnya sangat complicated. Sayur sawi ni perlu dicelur dalam air yang dah di letak sedikit minyak masak. Cendawan pun sama. Lepas tu disusun cantik di dalam pinggan. Kuahnya perlu dibuat dengan air rebusan daging. Ada di letak sedikit minyak bijan juga tapi tak letak pun takde hal punya.

Di ubah dan di olah ikut cara sendiri. Sayur sawi tu dalam resepi, digunakan sawi yang kecik saja dan cendawan pula cendawan yang macam straw tu. Tapi aku guna sawi yang biasa dan cendawan guna cendawan tiram biasa. Aku dah pernah cuba sayur kobis panjang... juga cendawan kering yang hitam tu. Boleh saja... tak lari kesedapannya.

Air rebusan daging tu aku ganti dengan sedikit kiub ayam. Dan aku masak terus sekali harung dalam periuk. Lepas tu tuang dalam mangkuk. Terus hidang. Takdenya nak susun2 bagai. Pernah buat susun2 dulu. Tapi dah malas dah. Lainkali nanti kalau jemput saudara mara datang makan ke rumah buat masakan ni, bolehlah hidang sayur ni dan susun cecantik.

Resepi?..... jommmmm!


Bahan2 :

3-4 pokok sawi
5-6 tangkai cendawan
2-3 hiris halia
1 sudu besar sos tiram
1 sudu teh serbuk lada hitam
1/6 dari seketul kiub ayam
1 sudu teh minyak bijan - kalau takde tak apa
1/4 cawan air
Minyak masak secukupnya.
Garam dan gula secukup rasa.
Bahan pemekat - 2 sudu besar air campur 1sudu besar tepung jagung

Cara : 
Sawi di patah2kan ikut suka. Cendawan di siat2 sahaja. Halia dihiris memanjang. Tumis halia sehingga hampir kekuningan. Masukkan lada hitam, sos tiram, kiub ayam, minyak bijan dan air. Kalau nak lebih kuah, boleh tambah air lagi. 

Masukkan sawi dan cendawan. Masukkan juga bahan pemekat. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Sayur dah cukup masak bolehlah di angkat dan dihidangkan. 


p/s : Suka hati kita la nak  buat cara apa pun... janji sedap kat tekak kita sendiri.... kan!



Have a nice day! :)

Thursday, October 6, 2016

Masak Lemak Cili Api Ayam Campur Rebung Dan Petai

Dah bersawang bagai blog nih... Entah kenapa, semenjak dua menjak ni aku ditimpa kemalasan sangat nak mengambil gambar masakan aku. Bukan tak masak, tak buat kuih, tak buat kek tapi entah kenapa takde keinginan langsung nak ambil gambar... haiyyyyaaaa!

Ada tidak... terlepas jugak masakan peberet my hubby ni terambil gambar. Masakan ni juga peberet aku dan anak jugalah. Bila buat masakan ni, nasi kena masak lebih dari biasa. Makan malam, nasi kena masak lebih juga.... huhu!

Resepi biasa saja.... cuma bahan utama je ditukar ganti.! Takpe kita tepek resepi power ni....


Bahan2 :


6 - 7 ketul daging ayam - yang sudah di potong  
Semangkuk  rebung
3 papan petai - ambil isi
15  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Masukkan ayam yg telah dipotong, rebung dan petai yg telah dibersihkan   ke dalam periuk bersama bahan tumbuk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. 

Bila dah mendidih, masukkan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. 

Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.


p/s : My hubby dan anak2 memang mempunyai tahap kepedasan yang tinggi. Taruh 20 biji cili api pun boleh kata tak pedas. Nanti nak letak 30 biji plak... engko rasa?



Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...